Kazanılan Derece
Lisansüstü eğitimini tamamlayan adaylar Doktora programına kayıt yaptırabilirler. Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim-Öğretim Sınavı (ALES) ve yabancı dil sınavından geçer not alırlarsa programa kabul edilirler.
Kabul Koşulları
Bu programa kaydolabilmek için adaylar; 4 yıllık beslenme ve diyetetik lisans diplomasına sahip olmalıdır.
Adayların; Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ve Sağlık Bilimleri Enstitüsü başvuru koşullarını sağlanması gerekmektedir (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/150535).
Yabancı uyruklu öğrenci kabulü Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Adaylarının Lisansüstü Programlara Başvuru, Kabul Ve Kayıt İşlemlerine İlişkin Yönerge ve Sağlık Bilimleri Enstitüsü başvuru koşullarına göre yapılmaktadır (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/167426).
Yeterlilik Koşulları
Programdan mezun olabilmek için minimum 120 AKTS’nın tamamlanması gerekmektedir. Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşmaktadır. Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği, Seminer ve Uzmanlık Alan Dersleri yönetmelik gereği zorunludur. Diğer dersler seçmelidir.
Önceki Öğrenim
Ana Bilim Dalına kayıt yaptıran öğrenciler, daha önce öğrenim gördükleri yüksek öğretim kurumlarının eş değer programlarında başarmış oldukları derslerden muaf tutulmalarını talep edebilirler. Bunun için, onaylı transkript ve ders içeriklerini, bir dilekçe ile kayıt haftasından sonraki hafta içinde ilgili birimine teslim etmeleri gerekir.
Tarihçe
Beslenme ve Diyetetik yüksek lisans programı 2018 yılında eğitime başlamıştır. Programın süresi 1 yılı ders ve 1 yılı tez olmak üzere toplam 2 yıldır. Programın dili Türkçedir.
Program Profili
Bu program; gıda, beslenme ve/veya diyetetik alanının kalitesini artırmak için evrensel değerler ile ülke gerçekleri ve gereksinimleri doğrultusunda araştırmalar yapılması, halk sağlığının koruması ve geliştirmesi, bireyin gereksinim duyduğu tıbbi beslenme tedavisinin uygulanabilmesinde bilgilerin geliştirilmesini sağlar.
Program Yeterlilikleri
1- |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
2- |
Besin öğelerinin birbirleriyle olan ilişkilerini ve bu besin ögelerinin kimyasal, biyokimyasal, mikrobiyolojik, ve metabolik mekanizmalar içerisindeki etkileşim ve değişimlerini açıklar. |
3- |
Beslenme ve Diyetetik Alanında besin kaynaklarını ve besinlerin özelliklerini, ekonomik kullanımlarını birbirleri ile ilişkisini ve hazırlama-pişirme-saklama yöntemlerini açıklar. |
4- |
Toplumun veya bireylerin beslenme durumunu, toplu beslenme yapılan yerlerin özelliklerine uygun toplu beslenme sistemlerinin her bir aşamasını planlar, sağlıklı beslenme konusunda toplumu veya bireyleri bilgilendirir. |
5- |
Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak bireye özgü beslenme ve diyet programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. |
6- |
Doğuştan ve sonradan oluşabilen beslenmeye bağlı hastalıkları ve özel durumlarda tıbbî ve cerrahî tedavilere uygun, doğal ve tedavi edici besinlerin bileşimlerine göre diyet programı plânlar , uygular ve bu hastalıklara yönelik çözüm önerileri sunar. |
7- |
Beslenme ve Diyetetik ile ilgili gelişmeleri takip etmek için bilimsel yöntemleri, teknikleri, bilgi kaynaklarını etkin kullanarak öğrenmeyi yönlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
8- |
Beslenme ve Diyetetik alanında ki kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. |
9- |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasayı, yönetmeliği, mevzuatı ve mesleki etik kurallarını uygular. |
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Sınavlar; ara sınavlar, final ve bütünleme sınavlarından oluşur. Sınavlar dışında quiz, proje, ödev araştırma ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve ders notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir. Sınavlar; yazılı, sözlü, hem yazılı hem sözlü veya uygulamalı olarak yapılabilir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve sistem tarafından harf notuna dönüştürülür. Başarı notu, final sınavı katkısının %50'sinin altına düşmeyecek şekilde ara sınav ve diğer faaliyetlerin öğretim üyesinin belirlediği % oranları alınarak hesaplanır. Harf notu sınırları öğretim üyesi tarafından belirlenir. Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az CC harf notu alması gerekir.
Mezuniyet Koşulları
Tezli yüksek lisans programı toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışması başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim dönemi en az 30 AKTS kredisinden oluşur. Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı yarıyılda tamamlanır. Öğrenci tezli yüksek lisans programı için gerekli şartları yerine getirdiği takdirde üç yarıyılda da mezun olabilir.
Mezun İstihdamı
Mezunlar; Sağlık Bakanlığına bağlı kamu kuruluşlarında, özel hastanelerde, huzurevlerinde, spor kulüplerinde, rehabilitasyon merkezlerinde, sağlık merkezlerinde, okullar, yemek firmaları ve otellerde uzman diyetisyen veya akademisyen olarak çalışabilmektedirler.
Bir Üst Dereceye Geçiş
Lisansüstü eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Sınav (ALES) ve yabancı dil sınavından geçerli not almaları koşuluyla Doktora programında öğrenim görebilirler.
Eğitim Türü
Tam zamanlı yüz yüze eğitim
Bölüm Başkanı
Prof.Dr. Fatmagül YUR
Bölüm AKTS Koordinatörü
Dr.Öğr.Üyesi Nilgün ÖNCÜL
Ders Planı
1. Yıl
- 1. Dönem
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Ders Türü
|
Teori
|
Uygulama
|
AKTS
|
Yazdır
|
BDB5501
|
İleri Beslenme I
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5503
|
İleri Beslenmede Besin Grupları
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5505
|
Besin İşleme Yöntemlerinin Besin ve Sağlığa Etkisi
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
6
|
|
BDB5507
|
İleri İmmunoloji
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5509
|
Besin Güvenliği ve Sağlık
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5511
|
Nutrigenetik
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5513
|
Beslenme Bilimlerinde Araştırma Teknikleri
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
6
|
|
BDB5515
|
İşlevsel Besinler
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5517
|
Besin Ögesi - Besin Ögesi Etkileşimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5519
|
Besin Analizleri I
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
6
|
|
BDB5521
|
Beslenme Tarihi ve Kültürü
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5523
|
İleri Besin Kimyası
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5525
|
Beslenme Sosyolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5527
|
Temel Biyokimya
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5529
|
İleri Besin Mikrobiyolojisi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5531
|
Besinlerde Toksik Öğeler I
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5533
|
Beslenme Biyokimyası I
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5535
|
Beslenme Bilimlerinde Temel Laboratuvar Teknikleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5537
|
Gıda Katkı Maddeleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5539
|
Özel Durumlarda Beslenme I
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5541
|
Toplum Beslenmesi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5543
|
Toplu Beslenme Sistemlerinde Yönetim ve Organizasyon
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5701
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
4
|
0
|
6
|
|
SABE5090
|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği
|
Zorunlu
|
3
|
0
|
6
|
|
SABE5500
|
Proje Geliştirme ve Yönetimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
| | | | | | |
|
1. Yıl
- 2. Dönem
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Ders Türü
|
Teori
|
Uygulama
|
AKTS
|
Yazdır
|
BDB5090
|
Seminer
|
Zorunlu
|
0
|
2
|
6
|
|
BDB5502
|
İleri Beslenme II
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5504
|
Beslenme ve Bilişsel Gelişim
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5506
|
İleri Beslenme Biyokimyası
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5508
|
Alerji ve İntolerans
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5510
|
Besin İlaç Etkileşimi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5512
|
Beslenme ve Epigenetik
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5514
|
Beslenmede Moleküler Biyoloji Uygulamaları
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
6
|
|
BDB5516
|
Besinlerde Bulunan Endokrin Bozucular
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5518
|
Besinler ve Sağlıklı Beslenme
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5520
|
Deneysel Yiyecek Hazırlama
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
6
|
|
BDB5522
|
Yemek ve Kültür
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5524
|
Besin Analizleri II
|
Seçmeli
|
2
|
0
|
6
|
|
BDB5526
|
Besin Muhafaza Yöntemleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5528
|
Besinlerde Toksik Öğeler II
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5530
|
Beslenme Biyokimyası II
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5532
|
Doğal Antimikrobiyaller ve Besinlerde Kullanımı
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5534
|
Fonksiyonel Besinler ve Sağlık
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5536
|
Mikrobiyota
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5538
|
Deneysel İstatistik Yöntemleri
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5540
|
Özel Durumlarda Beslenme II
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5542
|
Metabolik Hastalıklarda Beslenme
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5544
|
Toplumda Beslenme Durumunun Saptanması
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5546
|
Beslenme Antropometresi
|
Seçmeli
|
3
|
0
|
6
|
|
BDB5702
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
4
|
0
|
6
|
|
| | | | | | |
|
2. Yıl
- 1. Dönem
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Ders Türü
|
Teori
|
Uygulama
|
AKTS
|
Yazdır
|
BDB5000
|
Tez Çalışması
|
Zorunlu
|
0
|
0
|
24
|
|
BDB5703
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
4
|
0
|
6
|
|
| | | | | | |
|
2. Yıl
- 2. Dönem
Ders Kodu
|
Ders Adı
|
Ders Türü
|
Teori
|
Uygulama
|
AKTS
|
Yazdır
|
BDB5704
|
Uzmanlık Alan Dersi
|
Zorunlu
|
4
|
0
|
6
|
|
| | | | | | |
|
|
Değerlendirme Anketleri
Dersler ile Program Yeterlilikleri Matrisi
1. Yıl
- 1. Dönem
Ders Adı | Py1 | Py2 | Py3 | Py4 | Py5 | Py6 | Py7 | Py8 | Py9 |
İleri Beslenme I | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
İleri Beslenmede Besin Grupları | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 |
Besin İşleme Yöntemlerinin Besin ve Sağlığa Etkisi | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 5 |
İleri İmmunoloji | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 |
Besin Güvenliği ve Sağlık | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 |
Nutrigenetik | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 |
Beslenme Bilimlerinde Araştırma Teknikleri | 2 | 2 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
İşlevsel Besinler | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Besin Ögesi - Besin Ögesi Etkileşimi | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Besin Analizleri I | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Beslenme Tarihi ve Kültürü | 3 | 2 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 |
İleri Besin Kimyası | | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Beslenme Sosyolojisi | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 |
Temel Biyokimya | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 |
İleri Besin Mikrobiyolojisi | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Besinlerde Toksik Öğeler I | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 |
Beslenme Biyokimyası I | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 |
Beslenme Bilimlerinde Temel Laboratuvar Teknikleri | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 |
Gıda Katkı Maddeleri | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 |
Özel Durumlarda Beslenme I | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Toplum Beslenmesi | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Toplu Beslenme Sistemlerinde Yönetim ve Organizasyon | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 4 |
Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Proje Geliştirme ve Yönetimi | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
|
1. Yıl
- 2. Dönem
Ders Adı | Py1 | Py2 | Py3 | Py4 | Py5 | Py6 | Py7 | Py8 | Py9 |
Seminer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
İleri Beslenme II | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Beslenme ve Bilişsel Gelişim | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 |
İleri Beslenme Biyokimyası | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Alerji ve İntolerans | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 |
Besin İlaç Etkileşimi | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 |
Beslenme ve Epigenetik | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 |
Beslenmede Moleküler Biyoloji Uygulamaları | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 |
Besinlerde Bulunan Endokrin Bozucular | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 |
Besinler ve Sağlıklı Beslenme | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 |
Deneysel Yiyecek Hazırlama | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 |
Yemek ve Kültür | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 2 | 5 | 4 | 3 |
Besin Analizleri II | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Besin Muhafaza Yöntemleri | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 |
Besinlerde Toksik Öğeler II | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Beslenme Biyokimyası II | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | |
Doğal Antimikrobiyaller ve Besinlerde Kullanımı | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 |
Fonksiyonel Besinler ve Sağlık | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Mikrobiyota | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 |
Deneysel İstatistik Yöntemleri | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Özel Durumlarda Beslenme II | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Metabolik Hastalıklarda Beslenme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 |
Toplumda Beslenme Durumunun Saptanması | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |
Beslenme Antropometresi | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| | | | | | | | | |
|
2. Yıl
- 1. Dönem
Ders Adı | Py1 | Py2 | Py3 | Py4 | Py5 | Py6 | Py7 | Py8 | Py9 |
Tez Çalışması | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| | | | | | | | | |
|
2. Yıl
- 2. Dönem
Ders Adı | Py1 | Py2 | Py3 | Py4 | Py5 | Py6 | Py7 | Py8 | Py9 |
Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| | | | | | | | | |
|
|